Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Věci se mění smutně i vesele

Otvírala jsem si nový účet v nové bance. Milá slečna drmolila naučené věty, a protože další ostrůvky pro klienty byly na doslech, zaregistrovala jsem, že ostatní zaměstnanci drmolí úplně stejně. Jako naprogramovaní roboti. Profesionální, ale naprosto neosobní. O to více jsem si uvědomovala, že sedím na tom stejném místě, kde jsme kdysi sedávali s manželem a usrkávali portské víno, které měl tolik rád.

Tehdy tu ještě nebyla banka, dokonce ani restaurace Potrefená Husa, ale vyhlášená brněnská kavárna Bellevue. Byla otevřena v roce 1913 a v prvorepublikové době do ní chodil například Leoš Janáček nebo Jiří Mahen. K pozdějším slavným návštěvníkům patřili třeba Jan Skácel a Oldřich Mikulášek. Překlad francouzského názvu Bellevue je krásný výhled – a ten tu opravdu byl. Po revoluci začala kavárna chátrat a i když v devadesátých letech proběhl pokus o její oživení, už se to nějak nepodařilo. Když jsem z té banky vyšla, bylo mi trošku smutno a rozhlížela jsem se, jestli zahlédnu nějaký obchod, který si pamatuji z dětství a zůstal na svém místě. Chodila jsem centrem, až jsem objevila „Drogerii na Orlí“. Nadšeně jsem vstoupila, ale bylo to zklamání, protože v tomhle případě se čas zastavil tam, kde zrovna nemusel. Obchod totiž zůstal stejně příšerný jako před desítkami let – chaos, málo místa a nepříjemná pokladní, která se šklebila a na mé poděkování a pozdrav nevydala vůbec žádný zvuk. Tak to jsem si moc nepomohla. Raději jsem vsadila na jistotu a zašla jsem si pro dávku pohody a pohlazení rukou historie do knihkupectví Barvič a Novotný, které letos v červenci slavilo 130. výročí založení. Tam je mi dobře a vždycky najdu něco, čím si udělám radost. Ani tentokrát tomu nebylo jinak a odnášela jsem si knihu Barrandov II – Zlatý věk 1933 – 1939. Opět moje oblíbená první republika, se kterou ten den ještě neměl být konec. Cestou k zaparkovanému autu mě napadlo, že ještě pozdravím svou kamarádku Helenu v second handu na Gorkého ulici. Když jsem k němu přišla, tak tam nebyl. Místo zatuchlého „sekáče“ jsem však našla poklad s názvem Koloniál, pěkným portálem a natřeným bicyklem opřeným o zeď. Koloniál – smíšené zboží, ale především exotické pochoutky ze zámořských kolonií a Vendelín Bajza ze seriálu Bylo nás pět. To bylo první, co mě napadlo a už jsem se tam hrnula. Dala jsem se do řeči s moc příjemnou majitelkou, která zrovna stála za pultem. Povídala mi o svém nápadu, který dlouho nosila v hlavě a teď se ho snaží s nasazením všech sil a financí realizovat. Sympatické nadšení, které vkládá do budování svého obchůdku mě úplně okouzlilo. Mimochodem, pány kromě toho jistě okouzlí i sama šéfová, protože je pěkná jako obrázek. Nutně jsem „potřebovala“ skoro všechno, co jsem tam viděla, ale vzhledem k tom , že už jsem utrácela v knihkupectví, odnesla jsem si ten den pouze šnečí paštiku s brusinkami, kančí klobásy a kávu, kterou jsem prostě musela mít už jen kvůli té úžasné pixle. Takže – konec dobrý, všechno dobré – jen mám pocit, že pokud budu takhle pokračovat, tak si na ten nově otevřený účet nebudu mít co dát.

Autor: Mia Kobosilová | pondělí 11.11.2013 10:30 | karma článku: 22,28 | přečteno: 1053x
  • Další články autora

Mia Kobosilová

Mami, pomoc, už ani Pollyanna nefunguje!

Když tohle uslyším v telefonu, je jediná pomoc – budeme si tak dlouho povídat a tak dlouho se objímat, až oči té které z mých dcer Pollyannu zase uvidí.

6.3.2016 v 13:22 | Karma: 16,36 | Přečteno: 806x | Diskuse| Ona

Mia Kobosilová

Bílá prodloužená – hořká vzpomínka na celý život

Šaty jako pro princeznu. Když si je oblékla, opravdu se proměnila v tu nejkrásnější princeznu na celém světě. Pyšná maminka chystala dceru na její první velkou společenskou událost. Obě byly plné nadšení a očekávání.

5.12.2015 v 16:35 | Karma: 26,83 | Přečteno: 2239x | Diskuse| Ona

Mia Kobosilová

Milý zloději!

Tedy, abych to oslovení uvedla na pravou míru, zatím milý, protože nevím, který z mých milých přátel jsi právě TY. A to je to nejhorší, protože je teď musím podezřívat úplně všechny.

9.11.2015 v 17:33 | Karma: 22,94 | Přečteno: 1062x | Diskuse| Ostatní

Mia Kobosilová

Nyklová si nakonec také dala říct

Pane, moje žena má zbytečně vyvinuté vnímání, ona slyší, i když klesá teploměr – vyprávěl kdysi Vladimír Menšík.

13.6.2015 v 19:39 | Karma: 11,41 | Přečteno: 1011x | Diskuse| Ona

Mia Kobosilová

Neviděly jsme se tři Vlasty

A to už je tedy pěkně dlouho – celé tři týdny. Maminka se vždycky podiví, jak to uteklo, usměje se a vezme si ode mě časopisy. Je to takový náš rituál.

17.11.2014 v 17:09 | Karma: 13,33 | Přečteno: 427x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

  • Počet článků 180
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1663x
Komentáře, příběhy, fejetony...

Seznam rubrik