Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Zase někde shání další péro“,

halekal můj muž z kuchyňského okna na sousedku, která mi přinesla domácí vajíčka. „Neblbni, a řekni jí, že už jdu,“ vyskočila jsem od počítače a snažila se najít druhou botu, kterou jsem si někam zakopla. Ještě jsem slyšela, jak se její manžel ozval z protějšího okna, ať už nic nehledám a klidně se stavím.

Ale abyste věděli, tak nesháním žádné péro, ale pírko, vlastně pírka – PÍRKA PTÁKA OHNIVÁKA. Tyto pohádkové sešity vycházely v období od roku 1967 do roku 1973 a maminka mi je občas kupovala. Vzpomíná si ještě někdo? Každý sešit začínal touto básničkou: Letěl pták Ohnivák, ztratil pírko, neví jak, kdo to pírko najde, do pohádky vejde. My jsme tam zašli, pírko jsme našli: a pak následovalo několik krátkých pohádek. Většinou byly v jednom sešitě pohádky z určité země – japonské, korejské, arménské, ruské, norské, jugoslávské, ale samozřejmě také české. Jak klasické, například od Boženy Němcové, tak i moderní. Měla jsem moc ráda Marcipánka a Zápecníčka od Julie Brožové. Jeden sešit však u mě od začátku vedl na celé čáře – čukotské a eskymácké pohádky s názvem Havran Kurkyl. Ten je hrdinou všech osmi kratičkých pohádek, které v tomto sešitě jsou. Havran Kurkyl postupně přivedl na zem slunce, smířil medvěda se zvířaty, ošidil lišku, oženil se atd. Když se před časem moje maminka chystala stěhovat, najednou Pírka odněkud vyštrachala a já šílela nadšením, protože jsem měla za to, že už je dávno vyhodila. Odnesla jsem si je domů jako svátost, a nebyla se mnou řeč, dokud jsem si je všechna nepřečetla. Měla jsem z nich takovou radost, že jsem se rozhodla začít hledat chybějící čísla. Těch svých jsem měla dvacet šest, a zatím se mi podařilo sehnat dalších jedenáct. Dokonce i úplně první číslo z roku 1967. Mně je maminka začala kupovat až od roku 1970, ale ne všechna. Podle mých informací by edice Pírko ptáka Ohniváka měla končit číslem 58, kdy ji víceméně nahradila v roce 1973 edice Korálky z nakladatelství Albatros. Pořád poctivě pátrám, ale dlouho už jsem žádné Pírko nepřidala. Tak si říkám, že by se možná někdo z vás byl ochoten podívat do starého kufru na půdě nebo ve sklepě, zda by se tam nějaké ztracené Pírko ptáka Ohniváka nenašlo. A tomu, kdo bude chtít, někdy povím pohádku o Havranu Kurkylovi,o Žlutém čápovi, o Pasáčkovi zajíců nebo třeba o Krásce z pomeranče.

Autor: Mia Kobosilová | úterý 21.1.2014 12:25 | karma článku: 15,63 | přečteno: 1661x
  • Další články autora

Mia Kobosilová

Mami, pomoc, už ani Pollyanna nefunguje!

Když tohle uslyším v telefonu, je jediná pomoc – budeme si tak dlouho povídat a tak dlouho se objímat, až oči té které z mých dcer Pollyannu zase uvidí.

6.3.2016 v 13:22 | Karma: 16,36 | Přečteno: 806x | Diskuse| Ona

Mia Kobosilová

Bílá prodloužená – hořká vzpomínka na celý život

Šaty jako pro princeznu. Když si je oblékla, opravdu se proměnila v tu nejkrásnější princeznu na celém světě. Pyšná maminka chystala dceru na její první velkou společenskou událost. Obě byly plné nadšení a očekávání.

5.12.2015 v 16:35 | Karma: 26,83 | Přečteno: 2239x | Diskuse| Ona

Mia Kobosilová

Milý zloději!

Tedy, abych to oslovení uvedla na pravou míru, zatím milý, protože nevím, který z mých milých přátel jsi právě TY. A to je to nejhorší, protože je teď musím podezřívat úplně všechny.

9.11.2015 v 17:33 | Karma: 22,94 | Přečteno: 1062x | Diskuse| Ostatní

Mia Kobosilová

Nyklová si nakonec také dala říct

Pane, moje žena má zbytečně vyvinuté vnímání, ona slyší, i když klesá teploměr – vyprávěl kdysi Vladimír Menšík.

13.6.2015 v 19:39 | Karma: 11,41 | Přečteno: 1011x | Diskuse| Ona

Mia Kobosilová

Neviděly jsme se tři Vlasty

A to už je tedy pěkně dlouho – celé tři týdny. Maminka se vždycky podiví, jak to uteklo, usměje se a vezme si ode mě časopisy. Je to takový náš rituál.

17.11.2014 v 17:09 | Karma: 13,33 | Přečteno: 427x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

Prigožin se stal miláčkem ruských teenagerů, zaujal přesvědčením a vzdorem

28. dubna 2024  18:28

Deset měsíců poté, co vedl ozbrojenou vzpouru proti ruskému armádnímu velení, a osm měsíců poté, co...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 180
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1663x
Komentáře, příběhy, fejetony...

Seznam rubrik