Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Neviděly jsme se tři Vlasty

A to už je tedy pěkně dlouho – celé tři týdny. Maminka se vždycky podiví, jak to uteklo, usměje se a vezme si ode mě časopisy. Je to takový náš rituál.

Vznikl v době, kdy jsem se jako osmnáctiletá dívka odstěhovala od rodičů. Napůl rebelka toužící po svobodě, napůl ještě dítě, kterému se občas zasteskne po mámě. Jednou, když na mě zase přišly „dumky, žalky“ – to je to smutno (Ať žijí duchové), stála jsem zrovna u trafiky. Nejspíš jsem si tehdy šla pro cigára, jak se znám, nicméně, oči se mi zastavily na Vlastě. Moje myšlenky se najednou ocitly v minulosti. Byla jsem ještě docela malá holčička a pozorovala jsem naši babičku, jak po obědě sedí u stolu, má nasazené velké brýle, před sebou hrnek s kávou a čte tenhle týdeník. Byla to jen její chvíle, na kterou se každý den těšila. Měla Vlastu předplacenou, a dokud ji nepřečetla do posledního písmenka, nikdo jiný na ni nesměl sáhnout. Trvalo to celý týden, neboť babička četla pomalu. Asi proto jsem ji vždycky se zájmem sledovala, protože mi připadalo zvláštní, že mluví a já nic neslyším. Nečetla si v duchu rychle, ale pečlivě deklamovala, jako kdyby předčítala sálu plnému lidí. Ovšem bez hlasu, jen hýbala pusou. Když za týden přinesl pošťák nové číslo, uvolnila to předešlé i dalším čtenářům. Vzpomínám si, že maminka tohle nechápala a protestovala, protože jí tak utíkaly aktuální informace. Dokonce se někdy pokoušela do čerstvé Vlasty nenápadně nakouknout, ale babička to většinou poznala a byl oheň na střeše. Po letech jsem zjistila, že jsem tuhle úchylku po babičce zdědila. Když si koupím nový časopis, také nesnáším, jestliže mi ho ostatní berou ještě nedočtený. Ohýbají rožky, staví si na něj hrnky a sklenice, drobí nebo mají ušmudlané ruce, když se u čtení něčím ládují. Já se sice nevztekám jako babička, ale už se několikrát stalo, že jsem dotyčnému domácímu nenechavci tiskovinu raději velkoryse přenechala a šla si koupit novou. Na druhou stranu je třeba podotknout, že čtu, na rozdíl od babičky, poměrně rychle a stačí si jen chvíli počkat. Ale zpět k Vlastě. Když babička zemřela, maminka předplatné zrušila, protože nebylo peněz nazbyt. Občas si však nějaké číslo z nostalgie koupila, a to jsme pak při čtení hodně vzpomínaly na babičku. A mě tehdy u té trafiky napadlo, že to bude takové moje spojení s dětstvím. Časem jsem si dokonce Vlastu také předplatila a přečtenou mamince předávala. To už jsem měla děti a těšila jsem se na tu chvilku, když ve středu po obědě usnuly a já si ji mohla v klidu přečíst, protože od rána už se na mě smála – vytažená ze schránky. Jenže pak opět přestalo být peněz nazbyt a následovala řada životních kotrmelců jak na mé, tak i na maminčině straně. Vlasta se raději tiše vytratila. Po dlouhých dvaceti letech a spoustě jiných časopisů, které se během té doby objevily, na mě najednou zamrkalo známé jméno z regálu v obchodním domě. Stála jsem tam a usmívala se. Za týden už jsem měla objednané nové předplatné, a když jsem předávala mamince přečtené časopisy, nemusely jsme si k tomu vůbec nic říkat, ale obě jsme věděly, že už je zase dobře. Milí čtenáři, neberte, prosím, tento článek jako ódu na Vlastu. Mohl to být jakýkoliv jiný časopis. Jde o to, co nás spojuje s minulostí, s příjemnými vzpomínkami a lidmi, kteří už tu s námi nejsou. Někdy stačí taková zdánlivá maličkost, abychom se najednou cítili mnohem lépe a těšili se na příjemnou chvilku, která nám dodá energii do dalšího boje s každodenními starostmi.

Autor: Mia Kobosilová | pondělí 17.11.2014 17:09 | karma článku: 13,33 | přečteno: 427x
  • Další články autora

Mia Kobosilová

Mami, pomoc, už ani Pollyanna nefunguje!

Když tohle uslyším v telefonu, je jediná pomoc – budeme si tak dlouho povídat a tak dlouho se objímat, až oči té které z mých dcer Pollyannu zase uvidí.

6.3.2016 v 13:22 | Karma: 16,36 | Přečteno: 806x | Diskuse| Ona

Mia Kobosilová

Bílá prodloužená – hořká vzpomínka na celý život

Šaty jako pro princeznu. Když si je oblékla, opravdu se proměnila v tu nejkrásnější princeznu na celém světě. Pyšná maminka chystala dceru na její první velkou společenskou událost. Obě byly plné nadšení a očekávání.

5.12.2015 v 16:35 | Karma: 26,83 | Přečteno: 2239x | Diskuse| Ona

Mia Kobosilová

Milý zloději!

Tedy, abych to oslovení uvedla na pravou míru, zatím milý, protože nevím, který z mých milých přátel jsi právě TY. A to je to nejhorší, protože je teď musím podezřívat úplně všechny.

9.11.2015 v 17:33 | Karma: 22,94 | Přečteno: 1062x | Diskuse| Ostatní

Mia Kobosilová

Nyklová si nakonec také dala říct

Pane, moje žena má zbytečně vyvinuté vnímání, ona slyší, i když klesá teploměr – vyprávěl kdysi Vladimír Menšík.

13.6.2015 v 19:39 | Karma: 11,41 | Přečteno: 1011x | Diskuse| Ona

Mia Kobosilová

Jak jsem hledal zuby

Jsem sám v hospodě plné lidí. Sedím s kamarády u stolu, a přesto se cítím osamělý. Tak je aspoň pobavím tím, co se mi minulý týden přihodilo. Anebo raději ne, vždyť je to trapné a nechutné. Budou si myslet, že si vymýšlím, protože já bych si to taky myslel, kdyby se to nestalo mně samotnému.

4.11.2014 v 22:26 | Karma: 13,25 | Přečteno: 563x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Pokroková a proti válce. V Rusku končí poslední škola vyučující „podle Západu“

4. května 2024  8:39

V Novosibirsku končí soukromá škola Novokolledž, která si jako jedna z mála v Rusku ústy svých...

Zdanění bezdětných, výpovědi bez důvodu. Fiala chce širokou shodu a klid

4. května 2024  7:55

Z programových návrhů, se kterými přicházejí strany vládní koalice rok před volbami, mají podle...

Rusko do konce srpna zakázalo vývoz cukru, chce zajistit stabilitu na trhu

4. května 2024  7:16

Rusko přechodně zakázalo vývoz cukru ze země. S odkazem na vládní nařízení o tom píší ruské tiskové...

Španělské ministerstvo se rozhodlo zrušit cenu býčích zápasů. Vyvolalo kritiku

4. května 2024  7:05

Španělské ministerstvo kultury se rozhodlo zrušit národní cenu býčích zápasů. Informoval o tom...

  • Počet článků 180
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1663x
Komentáře, příběhy, fejetony...

Seznam rubrik